Burn-out

 

Hoe voelt het?

Je voelt je opgebrand. Alles is je te veel. Je accu is bij wijze van spreken leeg. Je huilt om niets en kunt s’ochtends je bed niet meer uit. Je lichaam en je geest zijn uitgeput. Toch voel je je gespannen. Slapen en ontspannen is dan ook moeilijk. Je hebt lichamelijke klachten zoals maagpijn, hoofdpijn of spierpijn.

Wie is er gevoelig voor?

Mensen met een burn-out wachten vaak met het vragen om hulp totdat ze letterlijk bijna instorten. Vaak is er een gevoel van schaamte en falen. Het zijn de doorzetters, de sterk ambitieuze mensen, die hun lat heel hoog leggen en strenge eisen aan zichzelf stellen.

Wat doet het met je lijf?

Langdurige stress zorgt voor geestelijke, lichamelijke en hormonale overbelasting. Je lijf heeft tijd nodig om de extra aangemaakte (stress-)hormonen weer af te bouwen. Maar die tijd is er niet omdat het lijf steeds harder moet werken om nog te kunnen functioneren. Het gevolg is hoogspanning in je lijf en een te hoog cortisollevel . Dit heeft invloed op je hersenen, op je geheugen en op je gevoelens . Er ontstaat hierdoor letterlijk schade aan je lijf.

Hoe helpt haptotherapie bij een burn-out?

Je baas en de arboarts willen je zo snel mogelijk weer fit en aan het werk zien. Echter jij weet als enige hoe je je van binnen voelt. Neem het heft in eigen handen en maak samen met mij je eigen stappenplan. Belangrijk is dat in de

1ste fase echt helemaal niets moet en ook zeker niet mag!

Ik bied je een loopschema aan, dat voor regelmaat en afgestemde lichamelijke beweging zorgt. Op de behandelbank help ik je weer contact te maken met je lijf. Stapsgewijs leer je weer te voelen en naar de signalen van je lijf te luisteren.

2de fase : door oefeningen en de aanraking op de bank krijg je steeds meer inzichten in jouw manier van doen. Zo wordt je bewust hoe je lijf reageert bij druk en stress. Je leert te luisteren naar de signalen en reacties van je lijf en krijgt hierdoor de mogelijkheid de gevoelde spanningen bewust los te laten.

3de fase: nu kun je belasting af en toe weer aan; in de haptonomische begeleiding leer je duidelijk je grenzen aan te voelen en aan te geven. Vervolgens onderzoeken we hoe je je eigen vermogen kunt aanspreken en hoe je op een andere manier met last en druk om kunt gaan. Je kunt weer langzaam beginnen met werken!

Let op!

BURN OUT verschijnselen kunnen ook duiden op:

  • een vertraagde schildklierfunctie voor of na de overgang!
  • vitamine D tekort
  • tekort aan vitaminen/mineraliën/voedingsstoffen